سرخط خبرها

انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است

  • کد خبر: ۲۲۴۶۹۵
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است
امروز نهم اردیبهشت ماه، روز جهانی روانشناس و مشاور است و به همین مناسبت به برخی مراکز کلینیک مشاوره و روان درمانی در مشهد سری زدیم و با مردم گپ و گفتی داشتیم تا ببینیم چرا به این مراکز می‌روند.

به گزارش شهرآرانیوز، «زهره» یکی از خانم‌هایی است که دارد پله‌های یکی از مراکز کلینیک مشاوره و روان درمانی مشهد را تا درب خروجی پشت سر می‌گذارد. از قدم‌های آرامش می‌شود فهمید به فکر فرو رفته است.

حالا اینکه چه چیزی ذهنش را مشغول کرده خدا می‌داند. صبر می‌کنم تا پله‌های باریک مطب را طی کند. «ببخشید خانوم! شما برای مشاوره اومدید اینجا؟» و با همین سوال سر گفتگو را با او باز می‌کنم.

انگار هنوز هم دلش می‌خواست کسی برایش گوش شنوا باشد و از فرزندش گفت که مدتی است به سن نوجوانی رسیده و رابطه اش مثل قبل نیست و اینجا آمده تا ببیند چه باید بکند. اینکه دائم با نظرات او مخالفت می‌کند و بیشتر دوست دارد وقتش را با دوستانش بگذراند و برای همین موضوع هم به اینجا آمده تا بداند چه روشی را برای همراهی پسرش به کار گیرد.

پله‌ها را فتح می‌کنم و داخل سالن کوچک کلینیک که چند صندلی معمولی اطراف آن گذاشته شده می‌نشینم. چیدمان ساده‌ای دارد و تنها چند گلدان گل در گوشه‌های سالن دیده می‌شود و یک فضای کوچک شبیه برد اطلاعات. روی صفحه اطلاعات مرکز، اسم مشاوران و روز‌هایی که هستند و نحوه نوبت دهی تلفنی و حضوری را نوشته است. 

روبرویم زن و شوهر جوانی نشسته‌اند که گویا با هم قهر هستند و نگاهشان به هم تلخ است. می‌شود راحت حدس زد که بینشان شکراب است، اما در دلم تحسینشان کردم که برای حل مشکلشان به اینجا مراجعه کردند. خانم به آقا اشاره سنگینی با چشمانش می‌کند و غرغر کنان می‌گوید: حداقل برو ببین کی نوبتمون میشه، خسته شدم از بس منتظر موندم!

منشی در حال پر کردن فرم یکی از مراجعان است و از او می‌خواهد مبلغی را که خواسته واریز کند. مرد هم کارت بانکی اش را به او می‌دهد و منشی رمز را می‌پرسد؛

یادم می‌آید در مطب یکی از روانپزشکان متخصص که خیلی هم طرفدار داشت دوستم را همراهی کردم. صف انتظار بیماران به قدری طولانی بود که جای نشستن برای ما نبود و منشی هر بار بیماری می‌خواست هزینه ویزیتش را حساب کند یا درخواست پول نقدی می‌کرد یا شماره کارتی را به آنها می‌داد تا برایش واریز کنند؛

اما اینجا منشی با احترام کارت مراجع را می‌گرفت و بعد از او می‌خواست یا منتظر باشد تا مراجع قبلی از اتاق مشاور بیرون بیاید یا درباره رزرو نوبتش با او صحبت می‌کرد.

به سمت میز کانتر منشی می‌روم و از او می‌پرسم هزینه‌های اینجا چقدر است و بدون ذره‌ای مکث می‌گوید: طبق مصوبه سازمان ما هزینه مشاوره می‌گیریم.

به خبر‌ها رجوع می‌کنم که به تازگی منتشر شده است. طبق تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره ۱۴۰۳، اگر مشاور کارشناسی ارشد به همراه داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای باشد تعرفه آن در بخش دولتی ۱۰۸ هزار تومان، در بخش غیر دولتی ۱۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان، در بخش خیریه و موقوفه ۲۲۲ هزار تومان و در بخش خصوصی ۳۲۱ هزار تومان تعیین شده است.

حال اگر مشاور در مقطع دکتری باشد در بخش دولتی ۱۲۷ هزار تومان، بخش خصوصی ۳۷۸ هزار تومان و بخش عمومی و غیر دولتی ۱۶۸ هزار تومان و بخش خیریه و موقوفه ۲۶۱ هزار تومان باید مراجع پرداخت کند که این تعرفه برای ۴۵ دقیقه مشاوره مشخص شده که زمان استاندارد مشاوره است، اما برخی مراکز، زمان مشاوره را تا ۶۰ دقیقه هم ادامه می‌دهند، اما در عوض هزینه بیشتری مراجع باید پرداخت کند.

به سراغ یکی دیگر از مراکز پر رفت و آمد مشاوره‌ای در مشهد می‌روم. اینجا هم تعداد مشاورانش بیشتر است و هم تعداد مراجعانش و هم ساختمان بزرگتری دارد.

خانمی روبروی میز منشی ایستاده است. برگه‌ها را می‌گیرد و می‌پرسد؛ «خانم! کجا می‌تونم بشینم؟ چقدر پر کردن این فرم زمان می‌بره؟» منشی، اتاق انتهای راهرو که پر از صندلی است را نشانش می‌دهد و مودبانه می‌گوید «بفرمایید اونجا بشینید. جواب سوالا بستگی به خودتون داره که چقدر روی هر کدوم وقت بذارید.»

نگاهی به برگه‌هایی که دختر جوان توی دستانش گرفته می‌اندازم. از مشخصات و عنوانی که داشت مشخص بود برای مشاوره پیش از ازدواج به اینجا مراجعه کرده است.

از اتاقی دیگر، زن و شوهر به همراه فرزند نوجوانشان بیرون می‌آیند. زن و مرد پچ پچ کنان از کنارم عبور می‌کنند. حدس می‌زنم به خاطر فرزندشان به اینجا پا گذاشته اند.

با مدیر یکی از مراکز مشاوره‌ای قراری می‌گذارم تا کمی درباره خدماتی که به مراجعان می‌دهند صحبت کنم. جواد بهادرخان که خود از روانشناس‌های قدیمی و معروف مشهد است به ما می‌گوید: مرکز مشاوره اندیشه و رفتار از سال ۱۳۷۶ تاسیس شده و اولین مرکز غیر دولتی خراسان بزرگ بوده است و نزدیک به ۲۷ سال از تاسیس آن می‌گذرد که ۳۰ روانشناس دارد و به مردم خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

بهادرخان توجه به نیاز آدم‌ها و خدمت به افراد را هدف اصلی مرکز مشاوره اندیشه و رفتار می‌داند و ادامه می‌دهد: مشاوره پیش از ازدواج، طلاق، روابط زوجین، تربیت کودک و نوجوان، اختلالات رفتاری کودکان، مسائل بالینی و روانشناختی، مشاوره تحصیلی و خدمات روانشناختی از جمله خدماتی است که ما در این مرکز ازائه می‌دهیم. ما حدود ۱۰۰۰ مراجع را ماهانه در کلینیک پذیرش می‌کنیم که نشان دهنده توجه مردم به امر مشاوره است، اما با این حال هنوز هم نیاز به فرهنگ سازی در این زمینه داریم. از این میان حدود ۶۰ درصد از مراجعان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

این مشاور خانواده در خصوص اهمیت کار مشاوره در دنیای امروز می‌گوید: مشاوره باید نقش محوری در جامعه داشته باشد تا بتواند به صورت گسترده به حل مسائل مردم کمک کند؛ اما متاسفانه از میان کسانی که قصد ازدواج دارند تنها درصد کمی برای مشاوره پیش از ازدواج اقدام می‌کنند در حالیکه این موضوع هنوز به فرهنگ نهادینه تبدیل نشده است و امیدوارم متولیان امر کاری کنند که مانند آزمایش خون و اعتیاد، مشاوره پیش از ازدواج هم الزامی شود تا افراد با شناخت بیشتری وارد چرخه جدید زندگی خود شوند. چرا که معتقدیم این موضوع، ارزان‌تر است و آسیب کمتری به نظام جامعه وارد می‌کند و از مشکلات و آسیب‌های بعدی نیز پیشگیری می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: مشاوره می‌تواند در سه حوزه پیشگیری، درمان و اقدام نقش آفرینی کند، اما امروزه خوشحالیم از اینکه گاهی مراجعانی وجود دارند که برای پیشگیری و بهبود و پیشرفت روابط خود به مرکز می‌آیند و می‌گویند ما هیچ مشکلی نداریم ولی آمدیم ارتقا پیدا کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->